Stel uw vraag
,
Gratis advies?

Bel direct met één van onze experts of laat uw gegevens achter en wij bellen u terug. 

Bel mij terug

Medewerkers overtuigen van veilig gedrag heeft geen zin

Hoewel iedereen veilig wil werken, ligt onveilig gedrag nog te vaak ten grondslag aan ongelukken op de werkvloer. Wij zien maar al te vaak bij onze klanten dat veiligheidskleding niet, of niet op de juiste manier, wordt gedragen. Wij helpen onze klanten hier dan ook graag mee. Waar komt dit gedrag vandaan en hoe kunt u dit gedrag succesvol beïnvloeden? U leest het in dit artikel.

Automatisch gedrag

Iedereen gaat naar het werk met het doel gezond en veilig weer naar huis te gaan. Toch worden er nog vaak risico's genomen of worden veiligheidsregels overtreden. Waar ligt dit aan? Moeten we dan meer informatie geven over de risico's die medewerkers lopen? Dit is niet de oplossing. Een lasser weet echt wel dat zijn lasoverall hem beschermt tegen brandwonden. En toch zal hij zo nu en dan 'even snel' iets lassen zonder laskleding te dragen. De oorzaak: bewustzijn en gedrag zijn twee hele verschillende dingen.

De automatische piloot

Er wordt veel geld uitgegeven aan het verhogen van risicobewustzijn. Zonde geld, want bewustzijn van onveilig gedrag is niet voldoende om gedrag te beïnvloeden. 

Denk bijvoorbeeld aan het maken van verkeersovertredingen: iedereen weet dat het onveilig is, maar toch gebeurt het. En hoe komt het dat we ons ieder jaar voornemen om gezonder te gaan leven? We weten dat bepaald gedrag ongezond is, en toch ebben die goede voornemens een paar weken na de jaarwisseling weer weg.

Dit komt doordat meer dan 99% van ons gedrag automatisch gebeurt. Dit is onbewust gedrag, waar we niet veel over na hoeven denken. Dat is perfect voor routine handelingen. Het gaat echter mis als er iets onverwachts gebeurt of als je even bent afgeleid. Dit is dan ook de oorzaak van de meeste ongevallen.

En daarom werkt die veiligheidsinstructie niet

Leidinggevenden en veiligheidskundigen geven regelmatig instructies en argumenten om het gedrag van medewerkers te beïnvloeden. Dit blijkt vaak niet effectief. Dit komt doordat instructies en argumenten zich richten op het bewuste gedrag. Helaas wordt slechts een klein deel van ons gedrag hierdoor bepaald. Als het erop aan komt, zal het onbewuste deel van ons brein toch korte termijn voordeeltjes najagen (bijvoorbeeld: ‘zo ben ik sneller klaar' of ‘zo werkt het fijner').

Werken aan veiligheid

Ondanks dat de acties van medewerkers grotendeels worden bepaald door onbewust gedrag is het toch mogelijk om dit gedrag te veranderen. Bij deze een aantal concrete tips waarmee u direct aan de slag kunt.

  1. Geef het goede voorbeeld
    Een mens leert door te kopiëren. Het is dus erg belangrijk om te laten zien wat je verwacht van je medewerkers. Betrek hierbij ook mensen met autoriteit, en zorg dat ook zij het goede voorbeeld geven.
    1. Formele autoriteit: zorg dat ook het management zich aan de veiligheidsregels houdt op de werkvloer
    2. Informele autoriteit: in iedere groep zitten personen die natuurlijke leiders zijn in een groep, waar de rest een voorbeeld aan neemt. Het is erg belangrijk om juist die personen mee te krijgen.
       
  2. Consequenties aan ongewenst én gewenst gedrag
    In veel bedrijven is het al normaal om mensen aan te spreken op onveilig gedrag. Maar ook gewenst gedrag mag opgemerkt worden. Geef bijvoorbeeld de persoon die, ondanks het warme weer, toch netjes zijn veiligheidskleding aanheeft zonder zijn mouwen op te rollen eens een compliment. Dat motiveert de medewerker om dit gedrag te herhalen, waarna het uiteindelijk routine zal worden. 

     
  3. Gebruik een persoonlijke aanpak per medewerker
    Voor een groep gaan staan en hen voorschrijven hoe zij zich moeten gedragen werkt zelden. Ga liever individueel met iedereen het gesprek aan over het onderwerp. Zo voelen zij zich meer gehoord en betrokken. Wanneer u met iedereen persoonlijk afspraken maakt over veilig gedrag, is het lastiger voor hen om zich niet aan die afspraak te houden.
     
  4. Maak gedrag concreet.
    Gedrag veranderen begint bij één specifieke gedraging. Hoe concreter je dit maakt, hoe eenvoudiger het wordt om het te herkennen en elkaar hier op aan te spreken. Bijvoorbeeld: ‘Wij gedragen ons altijd veilig' wordt dan ‘Wij dragen altijd onze laskleding wanneer we laswerkzaamheden uit gaan voeren'. Zo kunt u, stap voor stap, toewerken naar een veiligere werkomgeving.

Wilt u vrijblijvend advies over uw bedrijfskleding?

Hester
Bedrijfskleding adviseur

Als bedrijfskleding adviseur help ik u graag verder. Ik help bedrijven dagelijks met het uitzoeken van de juiste bedrijfskleding voor hun werkzaamheden. Ik beantwoord graag uw vragen.