Stel uw vraag
,
Gratis advies?

Bel direct met één van onze experts of laat uw gegevens achter en wij bellen u terug. 

Bel mij terug

Medewerkers overtuigen van hygiënisch en veilig gedrag heeft geen zin

Hoewel iedereen wil meewerken aan een hygiënisch werkomgeving, komt onveilig gedrag nog te vaak voor. Wij zien maar al te vaak bij onze klanten dat de foodkleding niet op de juiste manier, wordt gedragen. Denk bijvoorbeeld aan opgerolde mouwen of open jassen. Wij helpen onze klanten hier dan ook graag mee. Waar komt dit gedrag vandaan en hoe kunt u dit gedrag succesvol beïnvloeden? U leest het in dit artikel.

Automatisch gedrag

Hoewel werknemers hun best doen om hygiënisch te werken, worden er toch nog vaak risico's genomen of worden hygiëneregels overtreden. Waar ligt dit aan? Moeten we dan meer informatie geven over de risico’s voor het product? Dit is niet de oplossing. Een medewerker weet echt wel dat de kleding het product beschermt tegen invloeden van buitenaf. En toch zal hij zo nu en dan zijn mouwen oprollen, omdat hij het erg warm heeft. De oorzaak: bewustzijn en gedrag zijn twee hele verschillende dingen.

De automatische piloot

Hygiënisch werken in de foodEr wordt veel geld uitgegeven aan het verhogen van risicobewustzijn. Zonde geld, want bewustzijn van onhygiënisch en onveilig gedrag is niet voldoende om gedrag te beïnvloeden. 
Denk bijvoorbeeld aan het maken van verkeersovertredingen: iedereen weet dat het onveilig is, maar toch gebeurt het. En hoe komt het dat we ons ieder jaar voornemen om gezonder te gaan leven? We weten dat bepaald gedrag ongezond is, en toch ebben die goede voornemens een paar weken na de jaarwisseling weer weg.
Dit komt doordat meer dan 99% van ons gedrag automatisch gebeurt. Dit is onbewust gedrag, waar we niet veel over na hoeven denken. Dat is perfect voor routine handelingen. Het gaat echter mis als er iets onverwachts gebeurt of als je even bent afgeleid. Dit is dan ook de oorzaak van de meeste gevallen van onveilig gedragn.

En daarom werkt alleen een instructie niet

Leidinggevenden en kwaliteitsmanagers geven regelmatig instructies en argumenten om het gedrag van medewerkers te beïnvloeden. Dit blijkt vaak niet effectief. Dit komt doordat instructies en argumenten zich richten op het bewuste gedrag. Helaas wordt slechts een klein deel van ons gedrag hierdoor bepaald. Als het erop aan komt, zal het onbewuste deel van ons brein toch korte termijn voordeeltjes najagen (bijvoorbeeld: ‘zo ben ik sneller klaar' of ‘zo werkt het fijner').

Werken aan een veilig product

Ondanks dat de acties van medewerkers grotendeels worden bepaald door onbewust gedrag is het toch mogelijk om dit gedrag te veranderen. Bij deze een aantal concrete tips waarmee u direct aan de slag kunt.

 

1. Geef het goede voorbeeld

Een mens leert door te kopiëren. Het is dus erg belangrijk om te laten zien wat je verwacht van je medewerkers. Betrek hierbij ook mensen met autoriteit, en zorg dat ook zij het goede voorbeeld geven.

  • Formele autoriteit: zorg dat ook het management zich aan de regels houdt op de werkvloer
  • Informele autoriteit: in iedere groep zitten personen die natuurlijke leiders zijn in een groep, waar de rest een voorbeeld aan neemt. Het is erg belangrijk om juist die personen mee te krijgen.
 
2. Consequenties verbinden aan ongewenst én gewenst gedrag
In veel bedrijven is het al normaal om mensen aan te spreken op onveilig gedrag. Maar ook gewenst gedrag mag opgemerkt worden. Geef bijvoorbeeld de persoon die, ondanks het warme weer, toch zijn kleding correct draagt eens een compliment. Dat motiveert de medewerker om dit gedrag te herhalen, waarna het uiteindelijk routine zal worden. 
 
3. Gebruik een persoonlijke aanpak per medewerker
Voor een groep gaan staan en hen voorschrijven hoe zij zich moeten gedragen werkt zelden. Ga liever individueel met iedereen het gesprek aan over het onderwerp. Zo voelen zij zich meer gehoord en betrokken. Wanneer u met iedereen persoonlijk afspraken maakt over veilig gedrag, is het lastiger voor hen om zich niet aan die afspraak te houden.
 
4. Maak gedrag concreet
Gedrag veranderen begint bij één specifieke gedraging. Hoe concreter je dit maakt, hoe eenvoudiger het wordt om het te herkennen en elkaar hier op aan te spreken. Bijvoorbeeld: ‘Wij gedragen ons altijd hygiënisch’ wordt dan ‘Wij wassen altijd onze handen voor we de productieafdeling oplopen'. Zo kunt u, stap voor stap, het hygiëneniveau naar een hoger niveau tillen.

Heeft u een vraag of wilt u advies voor uw bedrijf? 

Wij kijken graag samen met u hoe
We uw medewerkers optimaal kunnen beschermen 
 Hoe we uw productieproces kunnen optimaliseren
 Of u voldoet aan de relevante wet- en regelgeving

Laat uw gegevens achter en we nemen binnen een werkdag contact met u op.

Uw bedrijfsnaam:
 
 
Uw naam:*
 
 
Uw e-mail*
 
 

Waar kunnen we u mee helpen?